Internationaal marktonderzoekbureau Ipsos deed onlangs een onderzoek onder meer dan 8.000 medewerkers van vier grote financiële instellingen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De onderzoekers waren vooral geïnteresseerd in beantwoording van de volgende vraag: hoe belangrijk is duurzaamheid bij het creëren van een fijne werknemerservaring?
Volgens hoofdauteur van het rapport Rebecca Crosby was het meest opvallende, en verrassende, aan de resultaten dat werknemers de duurzaamheidsinspanningen van een organisatie koppelen aan de toewijding op dit gebied van directie c.q. leiders in het bedrijf. Verder bleek dat meer communicatie en daadwerkelijke acties rondom duurzaamheid maken dat werknemers trots zijn op het bedrijf waar ze werken. En juist dat maakt een werkgever aantrekkelijk.
Om je werknemers tevreden te stellen op het gebied van duurzaamheid kun je als bedrijf veel doen. Enkele voorbeelden die volgens de onderzoekers goed werken:
Creëer eerst bewustwording over termen als ESG (Environmental, Social, Governance) en onderzoek hoe je medewerkers zelf tegen duurzaamheid aankijken. Het betrekken van je mensen bij de duurzaamheidsplannen is essentieel en daarom voer je gesprekken met hen op teamniveau. Volgens Crosby is luisteren naar de medewerkers de basis: “Laat ze (mede) bepalen waar het bedrijf het meeste verschil kan maken en zorg ervoor dat je hen aanmoedigt verder te kijken dan de acties die hen rechtstreeks raken.”