Het gezegde ‘Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat’, wordt steeds actueler. Door globalisering en digitalisering is de wereld uitgegroeid tot één groot netwerk. De coronapandemie en de oorlog in Oekraïne laten die onderlinge afhankelijkheid goed zien en zetten de wereld op zijn kop. Het klinkt allemaal bedreigend, maar turbulentie en verandering bieden ook kansen, zoals circulaire landbouw of groene energie. We moeten dus gaan werken aan toekomstscenario’s.
De belangrijkste trend is misschien wel dat niets meer te voorspellen valt: onvoorspelbaarheid is het nieuwe normaal. Een tweede wereldwijde trend is dat door alle ontwikkelingen klantbeleving, service, kwaliteit en klanttevredenheid sterk onder druk staan. Organisaties moeten daarom zorgen dat hun basis service of dienst op orde gebracht wordt en blijft. Als trend drie zie je dat betekenisvol ondernemen terrein wint. Bedrijven die alleen oog hebben voor winstmaximalisatie en aandeelhouderswaarde hebben echt afgedaan: het draait om de creatie van meerwaarde. De vierde trend – wendbaar ondernemen – ontstaat doordat organisaties zich steeds sneller moeten aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dat betekent continu verbeteren en vernieuwen.
Volgens onderzoek van The London School of Economics is slechts één op de vijf bedrijven ‘Fit for the Future’, maar … heeft ieder bedrijf de potentie een toekomstbestendig bedrijf worden!