Modemerken kunnen inspelen en profiteren van een groeiend duurzaamheidsbesef onder modeconsumenten. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van Bain & Company en het WWF Italië.
De onderzoekers ontdekten dat zo’n 15% van de mondiale modeconsumenten zeer bezorgd is over duurzaamheid en consequent koopbeslissingen neemt om hun impact te verminderen.
Het rapport concludeert ook dat dit percentage waarschijnlijk sterk zal stijgen. Uit het rapport blijkt ook dat van de bijna 5.900 respondenten in zes landen (China, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) ongeveer 65% zegt om het milieu te geven, maar slechts 15% daadwerkelijk duurzame mode koopt. Het rapport beschrijft vijf soorten modeconsumenten: duurzaamheidskampioenen, idealisten, goedwillende burgers, shoppers en onverschillige consumenten. Deze ‘persona’s’ vormen een spectrum dat de bezorgdheid van consumenten over duurzaamheid, hun bereidheid om actie te ondernemen en hun feitelijke gedrag meet.
Volgens Claudia D’Arpizio – senior partner bij Bain & Company in Milaan – moeten modemerken het gesprek over duurzaamheid omarmen en duurzaam kopen gemakkelijker maken voor alle consumenten. Volgens haar zullen merken die duurzaamheid proactief integreren in hun strategie en activiteiten, niet alleen hun relevantie in de markt verstevigen maar ook de vraag naar hun producten vergroten. Nu en in de toekomst.