Onlangs meldde Toyota een doorbraak bij de ontwikkeling van vastestofbatterijen. Inmiddels werken meerdere bedrijven – zoals Ford en BMW – aan deze technologie. Ook al zal het nog even duren voordat ze op de markt komen, zijn velen al overtuigd van de onmetelijke mogelijkheden.
Het verschil met conventionele lithium-ion batterijen is dat ze gebruik maken van een vast elektrolyt, in plaats van een vloeibaar. Het elektrolyt is het materiaal dat de twee elektroden, de anode en de kathode, met elkaar verbindt. Dat vloeibare elektrolyt is echter ontvlambaar, waardoor lithium-ion batterijen altijd een onnodig risico met zich meebrengen. Een vastestofbatterij zorgt er niet alleen voor dat de batterijen niet meer in brand kunnen vliegen, het kan ook hun bereik en oplaadtijd drastisch verbeteren. Bovendien zou een vastestofbatterij sneller opladen en meer energie opslaan.
De technologie kampt echter met een aantal problemen. Allereerst is het nu nog heel duur om vastestofbatterijen te maken en daarnaast komen de elektroden na een beperkt aantal laadcycli al los, waardoor de batterij waardeloos wordt. Echter, uit diverse business- en wetenschappelijke reacties blijkt dat deze technologie zich snel ontwikkelt en op termijn (bedrijfs)toepassingen te verwachten zijn die nu nog een toekomstdroom lijken.