Volgens ondernemer Marjan Haselhoff is er geen plek te vinden waar je kunt winkelen als je op zoek bent naar duurzame kleding. Met TOMO wil zij het eerste circulaire fashion en lifestyle warenhuis neerzetten.
Ruim twee jaar is ze bezig geweest met het uitwerken van haar plan. Na onderzoek bleek dat er heel veel behoefte is aan één centrale plek – een circulair warenhuis – als verzamelplek voor duurzame merken: zowel kleding- als lifestylemerken. Het warenhuis krijgt daarnaast een reparatieatelier, waar klanten tot vijf jaar na de aankoop van een product gratis hun spullen kunnen laten repareren. Andere kledingstukken, die niet van TOMO komen, kunnen tegen betaling gerepareerd worden. Daarmee wil ze de levensduur van een kledingstuk zo lang mogelijk maken.
Haselhoff merkte dat kledingmerken staan te springen om zich aan te sluiten bij TOMO. Maar niet ieder merk kan terecht in het duurzame warenhuis. TOMO gaat werken met een QR-codesysteem. Haselhoff geeft aan dat men maximaal transparant wil zijn over wat verkocht wordt. Met behulp van blockchain is vastgelegd welke route een kledingstuk heeft afgelegd – van de katoenboer tot aan de vrachtwagen. Met het duurzame warenhuis wil Haselhoff het vertrouwen van de consument (terug)winnen.