In een recent interview in een horeca vakblad gaf Randall van Poelvoorde als ‘disruptive technology strategist’ en medeoprichter van het bedrijf RobotXperience zijn visie op robotisering in de horeca en de invloed hiervan op de verhouding tussen mens en technologie.
Volgens van Poelvoorde nemen robots al veel functies over in de horeca: in de keuken of de bar, bij standaardmaaltijden of het inschenken van dranken. Maar ook om gasten te begroeten, een menukaart toe te lichten of informatie te verschaffen. Ook in Nederland verwacht hij een toenemend gebruik. Van Poelvoorde: “De combinatie van de technologische staat en de arbeidsmarkt betekent dat het enorm gaat toenemen, over vijf jaar leven wij in een hele andere wereld dan nu.”
Van Poelvoorde geeft aan dat de kosten niet relevant zijn, maar dat het gaat om het terugverdien model. Op het moment dat een ondernemer een robot in huis haalt, heeft hij of zij een slimme calculatie gedaan qua mogelijkheden en de kwaliteit van de robots. Hij verwacht dat over vijf jaar de Nederlandse horeca voor het merendeel gebruik maakt van robots. Maar … “Je moet ze niet in huis halen als de robots niet passen bij de beleving die jij met jouw type restaurant wil bieden.”