Onderzoekers van het Duitse Fraunhofer Instituut hebben een folie ontwikkeld dat elektrische auto’s een rijbereik geeft van zo’n 4000 kilometer. Het folie bestaat uit kleine zonnecellen en wordt geplaatst op de motorkap en het dak van de auto. De kleur van het folie kan worden aangepast aan het type auto, waardoor de zonnecellen nauwelijks opvallen. Productiekosten zijn laag en worden door de onderzoekers geschat op 100 tot 150 euro. Het dak zou voor twee derde bijdragen, de motorkap voor een derde. De zonnepanelen worden op de hoogspanningsaccu aangesloten.
Vrachtwagenfabrikant Scania wil zonne-energie gebruiken om zijn hybride vrachtwagens van stroom te voorzien tijdens het rijden. De eerste tests op de openbare weg zijn begonnen. De truck heeft een vermogen van 560 pk en een oplegger van 18 meter lang die bedekt is met 100 vierkante meter dunne, flexibele en lichtgewicht zonnepanelen die speciaal voor dit project zijn ontwikkeld. Ze leveren ca 8.000 kilowattuur (kWh) per jaar als ze in Zweden worden gebruikt. Hiermee kan een vrachtwagen zo’n 5.000 kilometer volledig op zonne-energie rijden. Voor landen met een zonniger klimaat verwachten de onderzoekers twee keer zo veel energie te genereren. In dat geval kan een vrachtwagen per jaar ca 10.000 kilometer ‘gratis’ rijden.
De vrachtwagen is het resultaat van een twee jaar durende onderzoekssamenwerking tussen Scania, Uppsala University en verschillende energie- en transportbedrijven. Erik Johansson, projectmanager en hoogleraar fysische chemie aan de Universiteit van Uppsala:
“Dit is een spannend project waarbij de academische wereld en de industrie samen proberen de klimaatimpact van vrachtwagenvervoer te verminderen”.