Textieldienstverlener Mewa deed online onderzoek in Duitsland. Het resultaat is promotie voor de wasserijbranche: het systeem van huren, lenen, delen en doorverkopen van bedrijfstextiel wint aan populariteit.
Onlinestudie toont trend tot delen aan
Textieldienstverlener Mewa in Duitsland gaf opdracht tot een representatieve online-enquête. Aan dit onderzoek namen 1.043 personen en meer dan 500 managers deel. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat dingen gebruiken zonder ze te kopen een integraal onderdeel van hun aankoopoverwegingen is geworden.
Textiel delen ontlast werkgevers
Textielsharing betekent: bedrijfstextiel meermaals gebruiken en delen in plaats van het te bezitten. Mewa biedt een fullservicepakket aan, waarbij het werk- en beschermende kledij bij bedrijven levert en na gebruik weer ophaalt en milieuvriendelijk wast. Dit omvat inkoop, opslag en verzorging, alsook reparatie en kwaliteitscontrole. De kosten zijn transparant en planbaar. Elke drager krijgt altijd zijn kleren terug. En dat is een belangrijk aspect, omdat er soms persoonlijke aanpassingen aan de kleding worden aangebracht. Een barcodesysteem zorgt ervoor dat er geen verwarring ontstaat.
In het onderzoek geeft een kwart van de respondenten aan dat hun werkgever al gebruikmaakt van deze mogelijkheid. Iets minder dan een derde zegt dat zij het op prijs zouden stellen als een textieldienstverlener de textieluitrusting voor hun rekening zouden nemen. Voor bijna twee derde is een van de belangrijkste argumenten om werk- en beroepskleding te delen het feit dat “je je geen zorgen hoeft te maken over reparaties”.
Gecertificeerde textieldienstverleners zorgen er echter niet alleen voor dat klanten hygiënisch onberispelijke kleding krijgen, ze garanderen ook dat de verwerking zo energiezuinig en milieuvriendelijk mogelijk gebeurt.