Ondanks de versoepeling van maatregelen deze zomer zijn consumenten in aantallen niet volledig teruggekeerd naar de fysieke winkels. Wel besteden zij sinds eind september 2021 per week weer evenveel in niet-essentiële fysieke winkels als gemiddeld in 2019, zo laten transactiedata van ABN Amro zien. Belangrijkste conclusie uit het rapport is dan ook dat het winkelgedrag structureel lijkt te zijn veranderd ten opzichte van voor de coronapandemie.
Afgelopen zomer heeft ABN Amro in samenwerking met Q&A Insights onderzoek gedaan onder consumenten naar het verwachte ‘nieuwe’ normaal in winkelgedrag zodra de maatregelen rond corona volledig zijn opgeheven en de situatie is genormaliseerd. Het bleek dat 9 procent van de ondervraagden verwachtte minder fysiek te gaan winkelen na corona. Daarnaast gaf 18 procent van de respondenten aan minder te gaan winkelen in de grote stad en 12 procent verwachtte minder ‘een dagje’ te gaan winkelen. Daarnaast gaf 68 procent van de respondenten aan dat de fysieke winkel wel favoriet blijft voor het doen van aankopen.
Op 25 september jl. kwam er een eind aan alle maatregelen in de winkels en het lijkt erop dat consumenten zich aan hun voorkeuren te houden. Zo laten ook locatiedata van Google zien dat het aantal passanten in de winkelstraten nog niet is teruggekeerd naar het niveau van voor de pandemie.