Nieuwe samenwerking kan prijs elektrische bestelwagens doen dalen

Volvo en Renault gaan samen een bedrijf oprichten dat zich helemaal richt op de ontwikkeling en bouw van elektrische bestelwagens. Daarmee gaat men de concurrentie aan met de maker van busjes voor Citroen, Fiat en Peugeot, Stellantis. 

De nieuwe onderneming heeft nog geen naam, maar in deze identiteit willen de bedrijven in de komende drie jaar 300 miljoen euro investeren in de ontwikkeling van elektrische bestelwagens. De Volvo Group en de Renault Group worden elk voor 50 procent aandeelhouder van het nieuwe bedrijf, waarvan de oprichting staat gepland voor 2024. De autobouwers verwachten dat de markt voor elektrische bestelwagens tegen 2030 verdrievoudigd zal zijn. Enerzijds door de snelgroeiende markten voor e-commerce en een verwacht toenemend aantal verhuurbedrijven. Anderzijds treffen steeds meer Europese steden maatregelen om busjes die rijden op fossiele brandstoffen te weren uit binnensteden.  

Uit ING Lease onderzoek bleek dat Nederlandse ondernemers nog maar in beperkte mate inspelen op deze naderende wetgeving en uit onderzoek van ANWB Zakelijk bleek eerder dat ondernemers de hoge aanschafprijs van elektrische bestelwagens als grootste belemmering zien om de vloot te verduurzamen. Welnu, met deze nieuwe speler op de markt zal de prijs van bestelwagens in de toekomst zonder twijfel dalen. 

Scroll naar boven