NETEX Workshop ‘Laundry-on-Demand’; Het nieuwe business model in professionele textielverzorging!

Tijdens een goedbezochte workshop (23 deelnemers) werd uitvoerig gesproken over de digitalisering van de stomerij branche. Conclusie: zowel een waarschuwing als een kans! Ieder textielreinigingsbedrijf gaat hier binnen 5 jaar last/profijt van hebben.Op maandag 19 december kwamen NETEX leden bijeen op het NETEX secretariaat om het business model achter het concept ‘Laundry On-Demand’ door te nemen. In de afgelopen maanden heeft NETEX in samenwerking met CINET onderzocht hoe bedrijven in het buitenland serieuze stappen zetten om deze vernieuwde vorm van professionele textielverzorging in de markt te zetten. Een onderzoek waarbij meer dan 200 concepten geidentificeerd zijn en zo’n 30-40 uitgebreid geanalyseerd om de verschillen, sterktes en zwaktes in beeld te brengen.

Product innovatie
De ontwikkeling van Laundry On-Demand wordt veelal door start-ups gedreven, gefinancierd door investeerders. Het grootste verschil met de traditionele textielreinigers zit in de tactiek en uitvoering van marketing campagnes. De start-ups focussen zich op het uitbesteden van de volledige wasmand en meer, de klant wordt volledig ontzorgd. In de praktijk wordt hiermee zowel het reguliere wasgoed (6kg waszakken) als het stoomgoed van consumenten opgehaald. Bij sommige startups bestaat een kwart van alle orders zelfs uit waszakken, hierbij weten ze de consument dus aanzienlijk te overtuigen het reguliere wasgoed ook uit te besteden! Deze richting biedt een enorm perspectief. Vandaag de dag wordt naar schatting 3-5% van al het textiel professioneel gereinigd, de rest wordt ’thuis gewassen’. Wanneer de professionele textielverzorgingsbranche in staat is 1,5% van deze thuis-was markt over te nemen met ‘laundry on-demand’ resulteert dit ongeveer in een verdubbeling van de huidige totale markt!

De andere kant van de medaille
Naast de kansen worden ook zorgen geidentificeerd. De meeste start-ups nemen het volledige klantencontact over waardoor de textielreinigingsbedrijven zelf alleen nog maar productiebedrijf zijn. Naarmate de samenwerking in volume toeneemt is het textielreinigingsbedrijf steeds meer afhankelijk van deze digitale start-ups en dat kan een gevaarlijke positie zijn (indien er geen strakke afspraken aan ten grondslag liggen).

De presentatie kunt u (tijdelijk) downloaden middels deze Wetransfer link. (Bestand wordt niet meer gedeeld)

 

Scroll naar boven