Vanaf 2030 moet een nieuwe (Europese) wet voor duurzame kleding de hele kledingindustrie veranderen. Zo komt er een digitaal productenpaspoort, waarmee bedrijven en consumenten meer inzicht krijgen in de herkomst van een kledingstuk. De Nederlandse start-up tex.tracer helpt bedrijven dat inzicht te verkrijgen. Volgens medeoprichter Jolande Kooi “Van raw material tot aan het kledingstuk. Bij voorkeur vanaf het moment dat het katoen wordt geoogst”.
Het bedrijf ontwikkelde een platform waar bedrijven hun informatie kunnen uploaden. Als alle informatie is gecontroleerd, wordt het vastgelegd naar de blockchain. Het jaarlijkse State of Fashion onderzoek van McKinsey laat echter zien dat ook consumenten willen dat modemerken meer aandacht hebben voor de impact van hun industrie op de planeet en sociale omstandigheden.
Volgens Kooi zeggen bedrijven wel dat ze willen verduurzamen, maar gebeurt er nog maar weinig. Kooi: “Door te investeren in het inzichtelijk maken van je eigen keten, bouw je een future proof businessmodel”. Zodra een kledingbedrijf inzicht heeft in de herkomst van alle materialen, kan een merk ervoor kiezen om het proces openbaar te maken. Echter, volgens Kooi is dat nu nog een leuk extraatje en ligt de focus in eerste instantie op inzicht creëren voor de industrie zelf.