Na bijna 40 jaar sluit Texon stomerij-wasserij zijn winkel voor de consument

Het bericht heeft ons bereikt dat Texon stomerij en wasserij na bijna 40 jaar de deuren gaat sluiten voor de consument. Het stomen en wassen voor de zakelijke klant blijft het gewoon uitvoeren.

Lees meer in onderstaand persbericht van Texon.

Vanaf 22 december 2023 zal één van de laatst overgebleven aanbieders van stomen- en wassen in Tilburg zich exclusief gaan richten op het bedienen van hun zakelijke klanten. Met zijn hoogwaardige wasserij- en stomerijdiensten slaan Paul en Lies hiermee een nieuwe koers in. Dit betekent dat de deuren voor de consument gaan sluiten. Voor de zakelijke klanten wordt nog wel doorgewerkt.  Na een indrukwekkende periode van 40 jaar is het tijd om het iets rustiger aan te gaan doen en de winkelbel uit te zetten.   

Groei en avontuur

In 1984 nam Paul van Summeren de leiding over ‘De Wassalon’ in de Molenstraat over van zijn moeder, wat later de geboorte van Texon zou betekenen, een afkorting voor Textiel Onderhoud. Destijds waren er ongeveer 25 van zulke zelfbedieningswassalons. Zijn partner Lies Groot Bluemink sloot zich bij hem aan, en samen begonnen ze aan dit avontuur. Na hard werken, met ups en downs, begon het bedrijf gestaag te groeien. Ze openden meerdere filialen, ook buiten de stadsgrenzen, en hadden op het hoogtepunt zelfs zeven medewerkers in dienst. De ‘warme’ stomerij, met een eigen productielijn deed het goed. Dit ondanks de opkomst van betaalbare wasmachines voor consumenten waardoor mensen hun was steeds vaker zelf gingen doen.

Toekomst
Ongeveer 10 jaar geleden liep de stomerij business terug. Volgens Paul was dit grotendeels te wijten aan veranderingen in de kledingkeuzes van mensen, die steeds meer neigden naar casual kleding en minder vaak kostuums droegen.  Paul: “Kleding werd betaalbaarder en we zagen de opkomst van een wegwerpcultuur. Bovendien kwam er steeds meer kleding op de markt die consumenten gemakkelijk thuis konden wassen. In die periode hebben we ons aangepast en zijn we overgeschakeld naar wassen en chemisch reinigen voor de zakelijke markt, zoals bedrijfskleding en horeca. Achteraf gezien was dat een slimme zet. Onze focus verschuift steeds meer naar business-to-business diensten.”

Prijzen gewonnen

Door de jaren heen heeft Texon talloze prijzen in de wacht gesleept en bijzondere klanten mogen verwelkomen. Zo werden Paul en Lies in 2012 door de branchevereniging Netex bekroond met de Imagoprijs voor de meest representatieve textielreiniger van Nederland. Bovendien fungeert Texon als een inspirerend voorbeeld voor de gemeente Tilburg vanwege hun toewijding aan duurzaam ondernemen. Al meer dan zeven jaar worden de bedrijfswagens elektrisch aangedreven, een logische keuze gezien de frequente ritten binnen de stad.

Inspelen op duurzame trends
In de loop der tijd heeft Texon constant gereageerd op veranderende trends, met een sterke nadruk op duurzaamheid, hoogwaardige kwaliteit en uitstekende service. Deze perfectionisten laten werkelijk niets aan het toeval over en hebben altijd de klant centraal gesteld gedurende hun hele loopbaan. Ze maken gebruik van geavanceerd zeepdoseringssystemen, omarmen gerecycled plastic voor verpakkingsmateriaal en streven naar het gebruik van herbruikbare tassen en materialen waar mogelijk.


Bijzondere klanten
Een opvallende klant van Texon is Poppodium 013. Via 013 kregen ze de kans om kleding te reinigen voor bekende bands zoals Simple Minds, Faithless en Whitesnake. Als beloning ontvingen ze zelfs vrijkaarten voor deze concerten, wat natuurlijk geweldig was! Ook kok Rudolf was toen hij nog in Tilburg woonde een trouwe klant, en exclusieve modezaken, zowel binnen als buiten Tilburg, vertrouwden Texon met hun kostbare kleding.

Een interessante gebeurtenis was toen Ralf Inbar van het tv-programma Banana Split een show wilde opnemen in de stomerij. Dit bleek een groot succes te zijn.

Recentelijk ontving Texon een bijzondere aanvraag van een exclusieve modezaak uit Breda. Ze vroegen: “Zijn jullie bereid om deze twee kostuums en één colbert, op maat gemaakt door een Italiaanse kleermaker met een totale waarde van € 30.000, te reinigen?” Het antwoord van Paul was vanzelfsprekend: “Natuurlijk!” Zoals altijd, is het vertrouwd reinigen bij Texon.

(bron: persbericht Texon)

Lies Groot Bluemink en Paul van Summeren
Lies Groot Bluemink en Paul van Summeren
Scroll naar boven