MUD Jeans wint ‘Oscar van het Nederlandse bedrijfsleven’

MUD Jeans uit Amsterdam heeft De Koning Willem I-prijs gewonnen – de meest prestigieuze ondernemingsprijs van Nederland. Deze ‘Oscar van het Nederlandse bedrijfsleven’ wordt tweejaarlijks toegekend aan een onderneming met een scherpe focus op duurzaam ondernemerschap. Koningin Máxima en juryvoorzitter Klaas Knot – president van De Nederlandsche Bank – reikten de prijs uit aan oprichter Bert van Son.

Het spijkerbroekenmerk kreeg de prijs omdat het als eerste jeansmerk ter wereld de milieu-impact van zijn spijkerbroekproductie laat berekenen aan de hand van een levenscyclusanalyse. “Met deze transparantie nemen zij het voortouw in de sector. Ze zetten in op het continu verbeteren van duurzaamheidsprestaties en gaan greenwashing tegen”, aldus het jury rapport.

Het bedrijf laat zien dat transparantie mogelijk is. Met behulp van een levenscyclusanalyse heeft het bedrijf de uitstoot, vervuiling en sociale kosten van het maken van een spijkerbroek in kaart gebracht. Men verbruikt 93 procent minder water in vergelijking met de rest van de industrie. Van Son eerder in een interview: “De spijkerbroek is het meest vervuilende artikel in de mode-industrie. Van katoenteelt tot het maken, snijden en wassen: alles gaat mis”. Met circulariteit als oplossing wil hij het proces verbeteren, waarbij hij zélf verantwoordelijk is voor het product dat hij op de markt brengt.

Scroll naar boven