De meeste (79 procent) bedrijven hebben dit jaar maatregelen genomen om de bedrijfsvoering duurzamer te maken. Dit blijkt uit de maandelijkse CBS conjunctuurenquête die begin september 2022 werd gehouden. Het onderzoek vond plaats onder bedrijven in de industrie, auto- en detailhandel en de dienstverlening.
Bijna 39 procent van de bedrijven zegt een combinatie van maatregelen te hebben genomen rond energie, uitstoot of de circulaire economie. Bedrijven actief in vervoer en opslag, in verhuur en overige zakelijke diensten geven vaker dan de andere bedrijfstakken aan dit jaar te werken aan hun uitstoot. Voor de bedrijfstakken verhuur en handel van onroerend goed en cultuur, sport en recreatie geldt dit voor energiemaatregelen. Voor de horeca zijn circulaire maatregelen van groter belang. Voor bijna een kwart van de ondernemers is de afhankelijkheid van derden de belangrijkste belemmering bij het verduurzamen van het bedrijf. Als andere belemmeringen worden genoemd een tekort aan financiële middelen en het ontbreken van geloof in de voordelen van verduurzaming.
Steeds meer bedrijven zien een duidelijk verband tussen duurzaamheid en de commerciële prestaties. Volgens 71% van de bedrijven versterkt een duurzame bedrijfsvoering hun concurrentiepositie op de lange termijn. Niet voor niets neemt bijna 90% van de bedrijven duurzaamheid mee in zakelijke beslissingen.