Sinds de oprichting in 2009 heeft Duitse zoekmachine Ecosia als doel om bomen te planten op basis van je internetgedrag. Het werkt als volgt: met iedere zoekopdracht krijgt het bedrijf advertentiegeld binnen en 80 procent van die inkomsten gaat naar het planten van bomen.
Met inmiddels zo’n 10.000 zoekopdrachten per minuut kan dat behoorlijk oplopen en daardoor kon het bedrijf de afgelopen drie jaar 100 miljoen bomen planten. Dat lijkt veel, maar niet als je het vergelijkt met het volledige Amazonewoud (390 miljard bomen).
Het bedrijf komt nu met een plug-in die je in een browser kunt installeren. Dit stukje software houdt bij wanneer je iets koopt via een internetwinkel. Meerdere websites – bijvoorbeeld eBay, Booking en Lidl – werken al mee. Zij betalen een klein bedrag en daarmee plant Ecosia weer bomen. Hoewel de plug-ins veel goeds kunnen doen, zijn er zorgen over privacy. Een soortgelijke plug-in – die automatisch kortingscodes voor je inkopen op het internet zoekt – kwam in opspraak over het doorsluizen van persoonsgegevens.
Echter, Ecosia wordt al een paar jaar gezien als een ‘privacy-vriendelijke’ zoekmachine die geen gegevens doorverkoopt. Het ligt in de lijn der verwachting dat ze deze waarden vasthouden. Want ook zij weten … reputatie komt te voet en gaat te paard!