De Zweedse textielleverancier VarUnik heeft een geïntegreerde circulaire service gelanceerd die zich richt op hotels met een sterke focus op duurzaamheid. Met het nieuwe merk ‘Rethink Textiles’ wil het bedrijf hotels helpen bij het behalen van hun milieudoelstellingen. Het initiatief beoogd een circulair ‘abonnement’ te zijn voor onder andere wasserijservice, textiel, communicatie, inspiratie en educatie.
Het abonnement richt zich vooral op hotels die hun was laten verzorgen door een externe wasserij en die zich zorgen maken om het milieu. Het Zweedse bedrijf beschouwt duurzaamheid als een samenwerking tussen de gast, het hotel, de wasserij, de textielproducent en de spelers in recycling en hergebruik. Of zoals Sofia Stahl – oprichter en CEO van het bedrijf – zegt: “Als we samenwerken, kunnen we echte verandering teweegbrengen”.
Het textiel in de abonnementsservice is traceerbaar via een RFID-code (Radio Frequency Identification). Hiermee worden de unieke data van de klant verzameld. Op basis van de eigen gegevens van het hotel ontvangen klanten informatie om onnodig wassen te voorkomen. De methode is niet alleen bedoeld om de levensduur van het textiel te verlengen, maar ook om zowel energie als kosten te besparen. Onlangs werd een overeenkomst getekend met het milieu gecertificeerde bedrijf Samhall dat de wasserijservice op 22 locaties in het land gaat beheren.