Rob van den Dool, CEO en oprichter van Yumeko werkt met zijn bedrijf aan het vergroenen van de textielindustrie door het maken en verkopen van duurzaam bed- en bad textiel. Onder het motto ‘change the world sleeping’ maakt het bedrijf deze producten van biologisch katoen. Verder recyclet men het dons uit de dekbedden en de matrassen, en maken ze van de snijresten in de fabriek badjassen of haarhanddoeken.
Zo’n 75 procent van al het katoen op de wereld wordt ‘vuil’ geproduceerd: er worden veel chemicaliën en kunstmest gebruikt en slechte salarissen betaald. Slechts 1 procent is biologisch katoen met het GOTS-keurmerk. Alleen dit geeft duurzaamheid aan: geen chemicaliën en/of bestrijdingsmiddelen en boeren krijgen de echte prijs voor hun oogst. De verwachting is dat het percentage biologisch katoen over tien jaar op 2 procent ligt.
Bij het bedrijf vinden ze dat het veel sneller kan en daarom hebben ze een theory of change bedacht met drie elementen: create, inspire en transform. Daarmee wil men eerlijke, ethische ketens creëren die bijdragen aan de nieuwe economie. Van den Dool: “ We kunnen niet anders: ondernemers móeten inzien dat hun bedrijf een instrument is waarmee ze de wereld beter kunnen maken.”