H&M gaat de termen ‘conscious’ en ‘conscious choice’ van haar producten en van de website verwijderen. Ook past het bedrijf productbeschrijvingen aan en gaat het informatie over duurzaamheidsinspanningen op een correcte manier delen.
Dit is het resultaat van een handhavingsactie van de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dit instituut is bezig met een offensief tegen onjuiste ‘groene’ marketing. Hiermee wil het instituut enerzijds consumenten beschermen tegen valse duurzaamheidsclaims en anderzijds wil het ondernemingen die wél duurzaam werken, beschermen tegen valse concurrentie.
De Nederlandse tak van het Zweedse H&M betaalt 500 duizend euro aan onafhankelijke organisaties die de kledingindustrie willen verduurzamen, ter compensatie van de ‘greenwashing’ van zijn producten. Ook sportwinkelketen Decathlon kwam in het vizier van de ACM door onder meer het gebruik van de term ‘Ecodesign’. De Franse onderneming betaalt 400 duizend euro aan duurzame doelen. Ook zal het de duurzaamheidsclaims op kleding en websites aanpassen. Die claims zijn ‘onduidelijk en niet onderbouwd’, aldus de ACM.