Of het nu voor de politie, de luchtvaart of de hospitality-industrie is, het uniform is meer en meer het visitekaartje van een bedrijf geworden. Daarbij is ook belangrijk dat bedrijfskleding ervoor kan zorgen dat een medewerker meer zichzelf kan zijn en dat een gast zich meer thuis voelt. Hospitality Management onderscheidt vijf trends:
- Standaard uniforms zijn ‘out’. Hotels en restaurants willen zich presenteren met een uniform dat aansluit bij hun concept, hun doelgroep en hun visie.
- Steeds meer bedrijven in de hospitality sector kiezen voor ‘upcycling’ – het verwerken van oude (bedrijfs)kleding in een nieuwe collectie. Hiermee combineert men op modieuze wijze de duurzame ambities.
- Er is meer aandacht voor het comfort van de medewerkers. Als zij zich goed voelen in hun kleding, dan hebben ze meer plezier in hun werk.
- Modeontwerpers met een eigen visie op het uniform worden ingeschakeld. Zij gebruiken nieuwe trends, nieuwe vormen en materialen voor een uniek concept en een bijdrage aan de discussie over maatschappelijke thema’s als oorlog, religie en uniciteit.
- Door meer aandacht voor ‘jezelf kunnen zijn’ en voor gender, wordt het mogelijk typisch mannelijke – en vrouwelijke eigenschappen van uniforms te combineren.