De mode-industrie is niet duurzaam genoeg om de ambitieuze klimaatdoelstellingen van het Parijs Akkoord te halen. Consumenten kopen 60 procent meer kleding dan 15 jaar geleden, terwijl ze elk item half zo lang bewaren. Die afgedankte kleding wordt weggegooid in plaats van gerecycled en dat moet – met het oog op circulariteit – opgelost worden.
Het New Cotton Project, een project van Adidas en H&M, komt daarom met een circulair initiatief om oude kleding met een hoog katoengehalte te recyclen. Het biedt een alternatief voor katoenteelt, waarvoor veel landbouwgrond, water en vervuilende pesticiden nodig zijn. Het doel van het project is om te laten zien dat circulaire mode binnen handbereik is.
REvolve Waste bracht de locaties van textielafval in Europa in kaart. Een selectie daarvan werd naar een sorteercentrum vervoerd, waar het textiel op stofsamenstelling is geanalyseerd. Voor dit recycleproject kan namelijk alleen textiel worden gebruikt met veel cellulose – de bouwstof van de celwanden van planten – dat vooral in katoen en viscose zit.
Universiteit Xamk bepaalde de voorbewerkingen om het textiel te recyclen. Infinited Fiber Company spon er hun speciale “Infinna” garen van, een viscose. Fabrikanten Kipas, Inovafil en Tekstina deden het testen en de productie. Adidas en Stella McCartney ontwierpen eindproduct: een trendy, wit trainingspak van 60 procent viscose en 40 procent nieuw biologisch katoen. Een 100 procent Infinna-shirt is mogelijk, maar een mix houdt de kosten laag en de katoenvezel is sterk.
Voor de herfst- en wintercollecties worden nog meer circulaire items verwacht van Adidas en H&M.