De groei van het aantal webshops in Nederland als gevolg van de coronacrisis neemt af. Kwamen er in februari 2021 nog ruim 3.200 webwinkels bij, afgelopen maand waren dat er 1.868. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel.
Nadat de coronacrisis uitbrak, nam het aantal webwinkels in Nederland enorm toe. In april 2020 telde ons land minder dan 70.000 webshops. Eind 2021 waren dit er ongeveer 95.000. Inmiddels blijft dat aantal al enkele maanden redelijk stabiel; wel een toename, maar niet meer grote groei. Dit lijkt te komen door daling van het aantal starters. Per maand komen er ca. 2.000 nieuwe webwinkels bij en dit is bijna hetzelfde aantal als voor de coronacrisis. Tijdens de crisis lag het aantal nieuw webshops per maand rond de 3.000, met uitschieters naar boven.
Ook al heeft coronacrisis de groei in onlinebestedingen versneld, de harde daling in het aantal fysieke winkels is vorig jaar enigszins afgeremd. Dat meldde ABN Amro in het rapport ‘Stand van de retail, retail in economisch perspectief’ deze maand. Dit kwam vooral door de geboden overheidssteun, zodat het aantal faillissementen laag bleef. Resultaat was dat de afname in het aantal winkels minder sterk was dan in 2020. De fysieke winkels die binnen de winkelformules overblijven, zijn veelal gericht op het ervaren van de producten en het geven van persoonlijk advies.