Glorieuze herstart van ‘frauduleuze’ bouwer van elektrische vrachtwagens

Al in 2016 onthulde truckbouwer Nikola de One – een waterstof-elektrische vrachtwagen met een actieradius van 1.900 kilometer – als duurzame truck van de toekomst. In de jaren daarna haalde het bedrijf miljarden op en presenteerde het een nieuw model vrachtwagen, ditmaal volledig batterij-elektrisch. Op het hoogtepunt – in  2020 – gaat het echter mis: het bedrijf wordt beschuldigd van fraude en na een boete van 125 miljoen dollar lijkt het bedrijf ten dode opgeschreven.

Echter, onder leiding van de nieuwe CEO Mark Russel, gaat men door en richt zich op de ontwikkeling van de Tre, de batterij-elektrische vrachtwagen. In maart 2021 rolden de eerste van de band.  De Tre rijdt zo’n 560 kilometer op een volle accu. Inmiddels heeft het bedrijf een fabriek in Duitsland en werkt het samen met vrachtwagenbouwer Iveco. Het is de bedoeling jaarlijks 3.000 vrachtwagens te produceren en vanaf 2023 richt men zich weer op de waterstoftruck.

Deze week werd bekend dat de staat New York een subsidie van 185.000 dollar geeft aan partijen die een Nikola Tre aanschaffen. Ook in de ‘duurzame staat’ California maakt de Tre aanspraak op subsidie. Het feit dat deze overheidsorganen de aankoop van deze truck financieel stimuleren, herstelt – en schept vertrouwen in de capaciteiten van truck en bedrijf.

Scroll naar boven