Volgend jaar wil Frankrijk kledinglabels met daarop hun precieze klimaatimpact wettelijk verplicht maken. Daardoor kan de consument duurzamere keuzes maken – is het idee.
Lang was het oninteressant wat er op het label in je kleding stond. Bij te veel gekriebel, knipten we het er zelfs uit. Daar komt verandering in. De Europese Commissie wil een nieuw systeem om de ‘ecologische voetprint’ van textiel eerlijk te communiceren aan de consument. Frankrijk is alvast begonnen.
Het Franse agentschap voor milieu- en energiebeheer ADEME moet uitzoeken wat er precies in het label moet worden opgenomen. Ze testen nu 11 voorstellen met 500 verschillende kledingartikelen. Ze verschillen in hoe de data wordt verzameld en hoe het label eruitziet.
De beste optie wordt wettelijk verplicht voor modebedrijven in Frankrijk met meer dan 20 miljoen euro omzet. Een soortgelijke regel zal worden ingevoerd in alle lidstaten van de Europese Unie waaronder Nederland. Maar dat gebeurt naar verwachting in 2026.
Het nieuwe label moet een einde maken aan misleidende groene claims – greenwashing – waardoor consumenten minder duurzaam winkelen dan ze denken. Merken bepalen straks niet meer zelf wat er ‘groen’ is aan hun kledinglijnen; het universele label spreekt voor zich.