Veel ondernemers zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheden voor hun eigen werknemers, maar voelen die veel minder als het om werknemers van hun toeleveranciers gaat. Het gevolg is vaak dat aanbieders bij aanbestedingen sterk op prijs moeten concurreren.
Kees Blokland – voorzitter van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag – legt uit dat aanbieders die niet zijn aangesloten bij brancheverenigingen zich vaak niet houden aan de sociale wetgeving en gaan stunten met hun prijzen. Ze verpesten daarmee de markt. Aangezien bedrijven in de afgelopen jaren steeds meer zijn gaan uitbesteden, komen dergelijke excessen ook vaker voor. Dat is niet alleen moreel verwerpelijk, maar ook bedrijfseconomisch gezien onverstandig. Blokland geeft aan dat de stichting voor ‘een goede’ marktwerking is en niet tegen marktwerking. Men wil marktfalen in de vorm van een ‘race to the bottom’ in de hele keten tegengaan met als doel een evenwicht tussen prijs en kwaliteit.
De Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag is ruim tien jaar geleden opgericht en sindsdien wordt de code voor verantwoordelijk marktgedrag in steeds meer sectoren nageleefd. Allemaal partijen die – in de woorden van oud-directeur van de NS Roger van Boxtel – erkennen dat er ‘minder verschil moet zijn tussen mensen die bij mij werken en mensen die voor mij werken’.