Uit onderzoek van televisieprogramma Radar blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten weinig vertrouwen heeft in de duurzame beloftes van kledingmerken. Steeds meer kledingbedrijven – zoals Nike, H&M en Primark – beweren een duurzame collectie te verkopen, maar volgens onderzoeker Veerle Spaepen zijn begrippen als ‘conscious’ en ‘care’ nietszeggend, niet beschermd en mag je ze vrij gebruiken.
Het televisieprogramma hield een enquête onder ca 20.000 mensen over hun visie op duurzame mode. Meer dan de helft (57 procent) heeft geen vertrouwen in de duurzame verklaringen van de kledingmerken. Slechts 4 procent gelooft de duurzame claims van modemerken wél. Bij het kopen van nieuwe kleding geeft 44 procent aan op duurzaamheid te letten. Voor veel mensen is dierenwelzijn de voornaamste reden. Ook eerlijk loon en veilige werkomstandigheden voor fabrieksarbeiders zijn een belangrijke reden.
In de open vragen geven veel mensen aan het lastig te vinden om te bepalen wat nu eigenlijk duurzaam is. Een respondent geeft aan goedkope ketens te vermijden. 62 procent kijkt naar het materiaal waarvan het kledingstuk is gemaakt. 47 procent checkt de labels op woorden zoals ‘duurzaam’ en ‘sustainable’ en 36 procent let op keurmerken als Fairtrade of GOTS.