Dit jaar vond voor de 8e keer de Dutch Sustainable Fashion Week ( DSFW) plaats, waar ook nu weer merken, retailers en consumenten elkaar vonden in hun ambities voor de transitie naar een duurzame modesector. Onder het thema ‘de waarde van kleding’ stelde DSFW dat kleding steeds vaker als wegwerpproduct wordt behandeld. Opvallend was dit jaar ook de focus op digitalisering, o.a. met een show van kunstenaar Meggie van Zwieten, die virtuele mode en digitale kunstwerken maakt.
Cecile Scheele (initiator DSFW) legt uit dat ook al zeggen steeds meer consumenten bereid te zijn om duurzame kledingkeuzes te maken, het nog te weinig gebeurt. Volgens haar ligt de oorzaak daarvan in de geringe kennis die beschikbaar is om duurzamere keuzes mogelijk te maken. De waarde die mensen toekennen aan kleding is de afgelopen decennia enorm gedevalueerd.
Tijdens het evenement konden consumenten zien hoe en waarom de waarde zo veranderd is en konden zij kennis maken met mogelijkheden om bewustere keuzes te maken voor hun garderobe.
Het festival werkte dit jaar actief met digitale kanalen als TikTok. Zo werden er via dit medium tutorials gedeeld om kapotte kleding te repareren. Het programma van de laatste dag was speciaal gericht op kinderen en jongeren.