Jeans zijn één van de meest vervuilende items binnen de mode-industrie. Om de katoenplanten op de plantages water te geven en het garen te verven, wordt naast stinkende chemicaliën ongeveer 7.000 liter water gebruikt. En dat allemaal voor de productie van één jeans. Met meer dan 2 miljard jeans die jaarlijks worden verkocht, kan de impact van het recyclen van jeans en het gebruik van biologisch katoen enorm zijn.
Bert van Son is eigenaar van spijkerbroekenmerk Mud Jeans. Toen hij in 2012 het bedrijf oprichtte, realiseerde hij zich – na jarenlange ervaring in de kledingindustrie – dat het anders moet én kan. Hij geeft aan dat hij met zijn bedrijf zélf verantwoordelijk wil zijn voor het product dat ze op de markt brengen.
Samen met zijn team transformeerde Bert het bedrijf tot een pionierend en circulair modebedrijf. Voor de productie van één paar van hun jeans bespaart het bedrijf 6.419 liter water, door waterrecyclingfabrieken en de innovatieve wastechnieken van de fabrieken. Verder wordt iedere MUD-Jeans na gebruik gerecycled om te voorkomen dat de duurzame grondstof op de afvalhoop belandt. In 2013 introduceerde hij Lease a Jeans-Model en ook door eerlijke productie wil hij consequent de principes van de circulaire economie in de praktijk brengen.