‘De wereld is één groot winkelgebied’

De term omnichannel duikt steeds vaker op. Een modeverschijnsel? Of is de tijd van multichannelretailing met onafhankelijke verkoopkanalen nu écht voorbij?
Volgens Mariëtte Steevens, retail development consultant bij Centric, is een denkomslag naar omnichannelstrategieën een logisch vertrekpunt op weg naar duurzaam succes. “Het is eigenlijk heel simpel; het maakt moderne consumenten niet uit bij wie, hoe, waar en wanneer ze hun favoriete producten kopen. Een fysieke winkel? Prima. Een online shop? Ook goed. Afrekenen met coupons op je smartphone? Hartstikke handig. Voor veel consumenten is het aankoopmoment het enige contact met de retailer. Dat betekent dat retailers ervoor moeten zorgen dat ze op alle mogelijke aankoopmomenten op alle mogelijke devices – de zogenaamde touch points – in beeld zijn. Bovendien moet het aanbod op die touch points eenduidig worden gepresenteerd. Denk daarbij niet alleen aan product- en prijsinformatie, maar ook aan de voorraadstatus. Alleen dan kun je mensen op hun wenken bedienen.”

De consument is er inmiddels aan gewend dat letterlijk de hele wereld aan zijn voeten ligt. De wereld is één groot winkelgebied. Natuurlijk hangt de mate waarin je kunt ‘omnichannelen’ af van je producten, maar 24/7 producten beschikbaar hebben, is geen verre toekomstmuziek, maar de realiteit van morgen. Overigens sluit dit persoonlijk contact niet uit. Retailers die consumenten kennen én herkennen, hebben een dikke streep voor. Ook voor kleinere winkels of niche retailers is omnichannel een absolute kans. Door slim samen te werken binnen de winkelstraat – denk aan het succesvolle 9straatjes.com – of door met branchegenoten vernieuwende activiteiten te ontplooien, ontstaan extra profilerings- en afzetmogelijkheden. Daarbij is – ook binnen grotere organisaties – een belangrijke rol weggelegd voor het informeren van winkelmedewerkers. Dankzij computer, tablet en mobile is de consument geen ‘verdwaalde toerist’, maar weet hij precies hoe laat welke aanbiedingen het magazijn verlaten.

Bron: retailactueel.com

Scroll naar boven