De toekomst van e-commerce … food for thought!

Consumenten als makers van de producten die ze kopen.  Dit idee lijkt de basis te zijn van een nieuw soort e-commercebedrijven. Deze bedrijven gebruiken de kracht van online platforms om kopers en verkopers rechtstreeks met elkaar in contact te brengen. Dit heeft als gevolg dat tussenpersonen verdwijnen en prijsdalingen voor zowel de consument als producent ontstaan. Dit Consumer to Manufacturer-model (C2M) zou de toekomst van e-commerce zijn…

 Misschien kent u het D2C- model – Direct-to-consumer – al, oftewel business-to-consumer. Hierbij worden  producten direct aan de consument geleverd en externe partijen zoals groothandels of detailhandelaren worden omzeild. Het grootste verschil tussen het D2C- en C2M-model is dat de consument en de ontwerpers op hetzelfde niveau staan. Dit is mogelijk door sociale media – bv TikTok & Instagram). De Chanels en de Gucci ‘s maken de modetrends niet meer, het zijn de consumenten die bepalen wat hot is en wat ze willen kopen.

Sociale media verbindt de ontwerpers (creators/ influencers) en de fabrikanten met elkaar. Dit zorgt voor kortere communicatielijnen, waardoor trends snel worden opgepikt en fabrikanten hier snel c.q. direct op kunnen inspelen. Daarbij komt dat deze nieuwe trend voor beide partijen kostenefficiënter lijkt te zijn met behoud van kwaliteit.

Scroll naar boven