Door de pandemie ontstaan veel nieuwe diensten in de horeca. Versneld doorgevoerd, maar soms ook inspelend op maatschappelijke ontwikkelingen. Zo groeit het aantal alleenstaanden al jaren maar is de horeca nauwelijks ingericht op solo dining. Van de acht miljoen huishoudens in Nederland, zijn er meer dan drie miljoen alleenstaand. Dat stijgt zelfs naar 50% in 2050.
Solo travel, in je eentje naar de bioscoop of alleen naar een festival gaan, wordt steeds gangbaarder. Maar … met jezelf uit eten gaan is dat nog steeds niet! Uit eten gaan draait óf om gemak óf om gezelligheid. Het gemaksdeel van de horeca (inclusief bezorging) is goed ingericht op bestellingen voor één persoon. Het gezelligheidsdeel – beleving en persoonlijke aandacht – helaas veel minder.
Gelukkig lijkt daar verandering in te komen en ontstaan er restaurants met een fijne bar, counter of leestafel. Zoals de Corner Store in Amsterdam of Verward in Rotterdam. Personeel heeft er oog en aandacht voor de gast en ziet deze niet als ‘maar alleen’. De Japanse ramenketen Ichiran – met vestigingen in onder andere de Verenigde Staten – ontwikkelde er zelfs een volledig concept omheen. Gezelschappen die komen eten en alleen uit één persoon bestaan. Met succes … de locaties zitten altijd vol!