In winkelgebieden is sinds de avondlockdown een toename van vroege shoppers te zien. Blijkbaar is de vroege ochtend voor consumenten een aantrekkelijk dagdeel geworden om te winkelen, naar de stomerij of kapper te gaan.
Door de avondlockdown hebben veel retailers de openingstijden vervroegd. Veel winkels gaan minimaal een uur eerder open dan voorheen en consumenten blijken daar ook daadwerkelijk gebruik van te maken. Dit blijkt uit onderzoek van databedrijf Resono dat is gespecialiseerd in winkelgebieden monitoring. Daarmee helpt men ondernemers het consumentengedrag te finetunen. Data maakt het voor retailers mogelijk om de customer journey te verbeteren en zo in te spelen op het consumentengedrag.
In steden en winkelgebieden is het al twintig procent drukker tussen 7.00 en 8.00 uur ’s morgens. De monitoring laat zien dat de piek aan het verschuiven is van 9.00 uur naar 8.00 uur. De drukte ’s avonds is er niet meer, omdat alleen essentiële winkels dan open mogen zijn. Veel winkels gaan minimaal een uur eerder open dan voorheen. Zo gaan kappers vaak al om 7.30 uur open. Toch lijkt er een forse afname van de drukte te zijn over de hele dag gezien. Zowel op de wegen als in de steden.