GBPAP 2022: Ondernemers grijpen de marktkansen aan
De CINET-conferentie in CLEAN Atlanta stond gepland op maandagochtend 1 augustus na de DLI-sessie over digitalisering gepresenteerd door de heer Maverick. Een tiental sprekers werd uitgenodigd om hun ervaringen en visies te delen over hoe om te gaan met disruptieve markttrends. Covid 19 is niet weg, maar beïnvloedt nog steeds de economische activiteit, de mentaliteit van mensen, de klimaatverandering en de economische perspectieven voor de nabije en lange termijn. Een duidelijk overzicht van trends en rapporten van over de hele wereld.
Na een korte introductie van CINET CEO Peter Wennekes schetste Diana Vollmer via een opgenomen bericht de huidige marktsituatie in de USA. Gevolgd door een bijdrage van de CEO van Laundryheap (CH), de heer Deyan Dimitrov, die de spectaculaire groei van het bedrijfsmodel van LaundryHeap OnDemand in 12 landen uitlegt. Voldoen aan hoogwaardige persoonlijke eisen van consumenten, bewezen door hoge retentiepercentages. De markten in de VS en de EU verschillen natuurlijk, maar de hoofdrichting is gelijk: gebrek aan arbeid, extreem stijgende kosten, veeleisende klanten, schaalvergroting, meer digitalisering en marketing, kortom meer professionele organisaties is de trend.
Azië turbulente veranderingen
“India is booming”, was de boodschap van Anup Poddar, CEO van Beepee Entreprises. Natuurlijk is er nog steeds een traditioneel Dhobi Gats-deel van de markt en sommige problemen zijn in India hetzelfde als elders. Maar India is momenteel wereldwijd de snelst groeiende markt. Ondertussen is het georganiseerde moderne deel zo’n 50% van de totale Europese markt en verdubbeld in slechts vijf jaar.
Ook Fornet, de grootste franchiseketen met 1.800 locaties, rapporteerde goede resultaten in China met een geavanceerde en professionele aanpak, maar de Chinese markt lijdt onder lockdowns, financiële moeilijkheden en gebrek aan gekwalificeerde arbeidskrachten. Het marktperspectief is nog onzeker vanwege aanhoudende lock-downs.
Amerika uitdagingen
Chris White CEO van ABC benadrukte de belangrijke gemak factor. Grotere textielverzorgingsbedrijven kunnen professioneler organiseren en een betere service bieden tegen lagere kosten. In deze lijn legde ook de voorzitter van de Canadian Fabricare Association (CFA) de transitie-inspanningen uit die de brancheorganisatie organiseert om de leden te ondersteunen om zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden.
Nieuwe circulaire initiatieven
De Nederlandse on-demand textielserviceverlener Dobbi lichtte zijn nieuwste initiatief toe om textielafval na professionele reiniging weer in te zamelen voor verkoop. Een enorme marktkans voor retailers in textielverzorging.
Electrolux Professional benadrukte hun duurzame kwaliteitsconcept en Renzacci profileerde hun technische ondersteuning aan textielreinigers door hen te stimuleren om “wellness” voor textielverzorging te bieden.
Global Best Practices Awards 2022 Milaan Italië
Natuurlijk werd ook de GBPAP 2022 in Milaan van 20-21 oktober a.s. uitgelicht. De laatste editie (2020) trok wereldwijd 26.000 volgers, massale PR voor de industrie, een verhoogde snelheid van ontwikkeling in meer professionele organisatie door tal van bedrijven en ook erkenning van bedrijven en hun werknemers voor het leveren van professionele Textielverzorging.
Winnaars van 2020 Michael Harris van Ocean Cleaners en Kyle Grant van Oxwash deelden hun ervaringen en motiveerden anderen om deel te nemen aan het komende evenement tijdens Expo Detergo in Milaan.