Mode- en schoenenwinkels hebben in het derde kwartaal van 2022 meer omzet behaald dan een jaar eerder. Die groei wordt niet alleen veroorzaakt door de inflatie, want ook het verkoopvolume nam toe. Het verkoopvolume in de detailhandel als geheel nam daarentegen juist af. Uit de recente CBS cijfers bleek dat er door de hogere prijzen wel meer werd omgezet.
Bij drogisterijen steeg de omzet en het volume het sterkst van alle branches, gevolgd door mode- en schoenenzaken. De omzet van kledingwinkels steeg gemiddeld met 6,2 procent, bij een 2,2 procent toename van het aantal verkochte stuks. De online omzet nam in totaal met 3 procent toe. Dit is een lichte groei vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door multichannel spelers, die online 9 procent meer omzetten. Pure webwinkels deden het juist slechter met 1,1 procent minder omzet.
Ruim zes op de tien retailers (64%) verwacht dat de prijzen in het vierde kwartaal van dit jaar verder zullen stijgen. Een kwartaal eerder voorzag 52 procent nog dat producten duurder zouden worden. Minder dan 1 procent denkt dat de prijzen in de laatste maanden van dit jaar weer zullen dalen.