Balenciaga start met tweedehands programma

Het van oorsprong Spaanse luxe kledingmerk Balenciaga heeft onlangs een eigen programma voor de verkoop van tweedehands Balenciaga-kleding en accessoires geïntroduceerd. Daarvoor werkt het label samen met technologiebedrijf Reflaunt dat gespecialiseerd is in het faciliteren van  infrastructuur voor dergelijke programma’s.

Het systeem werkt als volgt:  tweedehands Balenciaga-producten worden thuis opgehaald of ingeleverd bij deelnemende Balenciaga-winkels. Daar worden ze gecontroleerd en getaxeerd. Daarna worden ze gefotografeerd en online gepubliceerd.

Steeds meer luxemerken gaan inmiddels over tot de verkoop van hun producten als tweedehands producten. Ondanks de twijfels in eerste instantie of er geen concurrentie zou ontstaan voor de verkoop van nieuwe producten, of dat re-sale het merkimago zou schaden. Echter, de roep om  tweedehands kleding maakt een sterke groei door en blijkbaar vinden veel grote merken nu de tijd gekomen zich op deze markt te begeven. Met dit soort initiatieven hoopt men tevens op duurzaamheid te scoren bij het grote publiek. Ook Balenciaga beschrijft het resale-programma als een ‘circulair’ initiatief.

Nu deze ontwikkeling  zich doorzet, zal dit zonder twijfel een positief effect hebben op de textielverzorgingssector. De verkoop van tweedehandskleding valt of staat tenslotte met adequate en professionele reiniging! 

Scroll naar boven