Cao’s betekenen veelal salarisverhogingen, maar bij Achmea zocht men als werkgever naar een combinatie van duurzame doelen en werknemerskoopkracht. Men wilde zijn mensen stimuleren om te investeren in duurzaamheid, maar de keuze aan henzelf laten. Medewerkers krijgen nu een voucher met een inlogcode en kunnen met die code voor 2.500 euro shoppen in een zgn. klimaatwinkel.
Sinds begin 2023 hebben al 5.000 van de 11.000 vaste medewerkers van het bedrijf op kosten van de werkgever hun huis verduurzaamd. Via de klimaatwinkel konden ze kopen wat ze maar konden bedenken voor het verduurzamen van hun woning – zonnepanelen, een batterij, warmtepomp, groen dak, isolatie of een zuinige wasmachine.
Veel zakelijke klanten en bedrijven waar de verzekeraar mee samenwerkt; bouwbedrijven, verzekeraars, zorgorganisaties etc., hebben aangegeven ook een klimaatwinkel voor hun medewerkers te willen opzetten. Men wil weten hoe het werkt, wat het is en wat de valkuilen zijn. Volgens Sander van Ekeren, senior manager rewards bij de verzekeraar, blijkt de hoogte van het budget essentieel voor het slagen van zo’n regeling. Hij geeft aan dat sommige bedrijven 2.500 euro netto wel veel vinden, maar dat de kracht juist is dat een substantieel bedrag het ook voor mensen met lagere salarissen haalbaar maakt te investeren in duurzaamheid.